Szkolenia miękkie

Komunikacja interpersonalna

Celem szkolenia jest wzrost kompetencji kadry zarządzającej, nauczycieli i pracowników pedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych w obszarze budowania relacji, efektywnej komunikacji i osiągania wspólnych celów.

Uczestnik po zakończonym szkoleniu rozumie mechanizmy komunikacji interpersonalnej, ma świadomość swoich zasobów i ograniczeń. Rozpoznaje potencjalne zagrożenia i bariery. Wie, jak zabezpieczyć się przed agresją i przemocą werbalną. Potrafi zastosować odpowiednie narzędzia i techniki, celem asertywnej postawy wobec innych.

Szkolenie prowadzi Pani mgr Dagmara Goszyk – psycholog kliniczny i doradca zawodowy II stopnia, posiadający ponad 25 lat praktycznego doświadczenia w aktywizacji społeczno-zawodowej osób bezrobotnych, w tym długotrwale. Certyfikowany trener wewnętrzny Akademii Zdrowia i Edukacji Twórczej. Specjalista w zakresie obsługi klienta psychotycznego i dysfunkcyjnego poznawczo-emocjonalnie oraz w zakresie kierowania zespołami doradców zawodowych, wdrażania IPD, tworzenia standardów prowadzenia poradnictwa w urzędach pracy. Stały współpracownik firm i instytucji, realizujących regionalne projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przedsięwzięcia biznesowe. Wieloletni trener specjalizujący się w szkoleniach z zakresu poruszania się po rynku pracy oraz kompetencjach interpersonalnych.

MODUŁ I. EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE SIĘ JAKO ŹRÓDŁO SUKCESÓW W BUDOWANIU RELACJI

Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć jak ważne jest efektywne komunikowanie się do budowania długotrwałych relacji zawodowych i osobistych, jakie są największe „bariery” komunikacyjne i jak je skutecznie przełamywać.

  1. Czy można się nie komunikować?
  2. Znaczenie komunikowania się w zarządzaniu ludźmi i budowaniu relacji.
  3. Efektywna komunikacja, a „bariery” komunikacyjne – jak je pokonywać?

MODUŁ II. AUTOPREZENTACJA I KOMUNIKACJA NIEWERBERBALNA JAKO KOMUNIKAT

Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć i umieć zarządzać swoją komunikacją niewerbalną: mowa ciała, wygląd zewnętrzny, ton głosu w taki sposób, żeby być wiarygodnym partnerem do rozmowy i budować profesjonalny zawodowy wizerunek.

  1. Wiarygodność zawodowa – budowanie wizerunku profesjonalisty.
  2. Co to jest wizerunek własny i o czym informuje innych?
  3. Rola wizerunku w życiu zawodowym.
  4. Elementy tworzenia własnego pozytywnego wizerunku – budowanie zawodowego autorytetu.
  5. Elementy komunikacji niewerbalnej istotne dla autoprezentacji i budowania relacji interpersonalnych:
    • mowa ciała;
    • ton głosu;
    • postawa ciała i gesty;
    • kontakt wzrokowy;
    • uścisk dłoni;
    • przestrzeń osobistej komunikacji – inwazja na przestrzeń osobistą.
  6. Jak świadomie używać komunikacji niewerbalnej, aby wzmocnić przesłanie/informacje/intencje?
  7. Spójność komunikatu werbalnego i niewerbalnego.

MODUŁ III. ABY SIĘ LEPIEJ ROZUMIEĆ … SIŁA KOMUNIKACJI WERBALNEJ

Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć i umieć umiejętnie wykorzystywać  zasady poprawnej komunikacji i przekazywania informacji; jak formułować jasne i konkretne komunikaty, żeby unikać nieporozumień i konfliktów na tym tle, jak budować porozumienie z osobami, z którymi do tej pory było to trudne.

  1. Anatomia wypowiedzi – „staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym”.
  2. Mówienie – prawidłowe odczytywanie „kodów” w przekazywaniu informacji na drodze nadawca – odbiorca.
  3. Odróżnianie faktów od interpretacji w rozmowie – skąd się biorą zniekształcenia w komunikacji werbalnej i jak je eliminować.
  4. Jak i co mówić, aby informacja dotarła do wszystkich?
  5. Wykorzystanie języka wpływu i perswazji – czyli jak słowami wpływać na zachowania innych?
  6. Język „szakala” i język „żyrafy”, czyli o komunikacji „bez przemocy”.

MODUŁ IV. AKTYWNE SŁUCHANIE

Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć, jak ważne w zrozumieniu innych ludzi i dogadywaniu się z nimi jest zadawanie efektywnych pytań; jak zostać dobrym słuchaczem i prowadzić efektywne rozmowy z intencją – „rozmawiam, żeby się dowiedzieć i zrozumieć”.

  1. Znaczenie słuchania – zasady rządzące aktywnym słuchaniem.
  2. Sztuka zadawania pytań – siła DOBRYCH pytań w komunikacji.
  3. Pytania zamknięte i otwarte.
  4. Korzyści z zadawania pytań.
  5. Pytania jako metoda zbierania informacji oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
  6. Technika parafrazy a wspólne zrozumienie komunikatów.
  7. Twój styl komunikacji wg E.M. Russo kwestionariusz – bez tego on line.

MODUŁ V. ROLA ASERTYWNEJ KOMUNIKACJI W KONTAKTACH ITERPERSONALNYCH

Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć, że asertywność to nie tylko mówienie „nie”; zdiagnozujesz własny poziom zachowań asertywnych i dowiesz się, jak je ćwiczyć.

  1. Czym jest asertywność?
  2. Asertywne wyrażanie oczekiwań – komunikat JA.
  3. Pojęcie transakcji i stanów „ego” – jako źródła nieporozumień i odkrywanie metod radzenia sobie z nimi.
  4. Zasady asertywnych komunikatów.
  5. Asertywne wyrażanie uczuć negatywnych – Procedura stopniowania reakcji.
  6. Etapy asertywnego rozwiązania problemu Pameli Butler.

MODUŁ VI. WYWIERANIE WPŁYWU SPOŁECZNEGO

Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć jak odróżnić od siebie wywieranie wpływu na ludzi od manipulacji ludźmi.

  1. Wywieranie wpływu a manipulacja innymi.
  2. Teoria Roberta Cialdiniego.
  3. Sześć reguł wpływu społecznego:
    • Wzajemności;
    • Zobowiązania i konsekwencji;
    • Społecznego dowodu słuszności;
    • Lubienia i sympatii;
    • Autorytetu;
    • Niedostępności.

Liczba godzin szkolenia – 4h zegarowe.

Przewijanie do góry