Szkolenia miękkie
Komunikacja interpersonalna
Celem szkolenia jest wzrost kompetencji kadry zarządzającej, nauczycieli i pracowników pedagogicznych w szkołach i placówkach oświatowych w obszarze budowania relacji, efektywnej komunikacji i osiągania wspólnych celów.
Uczestnik po zakończonym szkoleniu rozumie mechanizmy komunikacji interpersonalnej, ma świadomość swoich zasobów i ograniczeń. Rozpoznaje potencjalne zagrożenia i bariery. Wie, jak zabezpieczyć się przed agresją i przemocą werbalną. Potrafi zastosować odpowiednie narzędzia i techniki, celem asertywnej postawy wobec innych.
Szkolenie prowadzi Pani mgr Dagmara Goszyk – psycholog kliniczny i doradca zawodowy II stopnia, posiadający ponad 25 lat praktycznego doświadczenia w aktywizacji społeczno-zawodowej osób bezrobotnych, w tym długotrwale. Certyfikowany trener wewnętrzny Akademii Zdrowia i Edukacji Twórczej. Specjalista w zakresie obsługi klienta psychotycznego i dysfunkcyjnego poznawczo-emocjonalnie oraz w zakresie kierowania zespołami doradców zawodowych, wdrażania IPD, tworzenia standardów prowadzenia poradnictwa w urzędach pracy. Stały współpracownik firm i instytucji, realizujących regionalne projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przedsięwzięcia biznesowe. Wieloletni trener specjalizujący się w szkoleniach z zakresu poruszania się po rynku pracy oraz kompetencjach interpersonalnych.
MODUŁ I. EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE SIĘ JAKO ŹRÓDŁO SUKCESÓW W BUDOWANIU RELACJI
Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć jak ważne jest efektywne komunikowanie się do budowania długotrwałych relacji zawodowych i osobistych, jakie są największe „bariery” komunikacyjne i jak je skutecznie przełamywać.
- Czy można się nie komunikować?
- Znaczenie komunikowania się w zarządzaniu ludźmi i budowaniu relacji.
- Efektywna komunikacja, a „bariery” komunikacyjne – jak je pokonywać?
MODUŁ II. AUTOPREZENTACJA I KOMUNIKACJA NIEWERBERBALNA JAKO KOMUNIKAT
Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć i umieć zarządzać swoją komunikacją niewerbalną: mowa ciała, wygląd zewnętrzny, ton głosu w taki sposób, żeby być wiarygodnym partnerem do rozmowy i budować profesjonalny zawodowy wizerunek.
- Wiarygodność zawodowa – budowanie wizerunku profesjonalisty.
- Co to jest wizerunek własny i o czym informuje innych?
- Rola wizerunku w życiu zawodowym.
- Elementy tworzenia własnego pozytywnego wizerunku – budowanie zawodowego autorytetu.
- Elementy komunikacji niewerbalnej istotne dla autoprezentacji i budowania relacji interpersonalnych:
- mowa ciała;
- ton głosu;
- postawa ciała i gesty;
- kontakt wzrokowy;
- uścisk dłoni;
- przestrzeń osobistej komunikacji – inwazja na przestrzeń osobistą.
- Jak świadomie używać komunikacji niewerbalnej, aby wzmocnić przesłanie/informacje/intencje?
- Spójność komunikatu werbalnego i niewerbalnego.
MODUŁ III. ABY SIĘ LEPIEJ ROZUMIEĆ … SIŁA KOMUNIKACJI WERBALNEJ
Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć i umieć umiejętnie wykorzystywać zasady poprawnej komunikacji i przekazywania informacji; jak formułować jasne i konkretne komunikaty, żeby unikać nieporozumień i konfliktów na tym tle, jak budować porozumienie z osobami, z którymi do tej pory było to trudne.
- Anatomia wypowiedzi – „staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym”.
- Mówienie – prawidłowe odczytywanie „kodów” w przekazywaniu informacji na drodze nadawca – odbiorca.
- Odróżnianie faktów od interpretacji w rozmowie – skąd się biorą zniekształcenia w komunikacji werbalnej i jak je eliminować.
- Jak i co mówić, aby informacja dotarła do wszystkich?
- Wykorzystanie języka wpływu i perswazji – czyli jak słowami wpływać na zachowania innych?
- Język „szakala” i język „żyrafy”, czyli o komunikacji „bez przemocy”.
MODUŁ IV. AKTYWNE SŁUCHANIE
Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć, jak ważne w zrozumieniu innych ludzi i dogadywaniu się z nimi jest zadawanie efektywnych pytań; jak zostać dobrym słuchaczem i prowadzić efektywne rozmowy z intencją – „rozmawiam, żeby się dowiedzieć i zrozumieć”.
- Znaczenie słuchania – zasady rządzące aktywnym słuchaniem.
- Sztuka zadawania pytań – siła DOBRYCH pytań w komunikacji.
- Pytania zamknięte i otwarte.
- Korzyści z zadawania pytań.
- Pytania jako metoda zbierania informacji oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
- Technika parafrazy a wspólne zrozumienie komunikatów.
- Twój styl komunikacji wg E.M. Russo kwestionariusz – bez tego on line.
MODUŁ V. ROLA ASERTYWNEJ KOMUNIKACJI W KONTAKTACH ITERPERSONALNYCH
Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć, że asertywność to nie tylko mówienie „nie”; zdiagnozujesz własny poziom zachowań asertywnych i dowiesz się, jak je ćwiczyć.
- Czym jest asertywność?
- Asertywne wyrażanie oczekiwań – komunikat JA.
- Pojęcie transakcji i stanów „ego” – jako źródła nieporozumień i odkrywanie metod radzenia sobie z nimi.
- Zasady asertywnych komunikatów.
- Asertywne wyrażanie uczuć negatywnych – Procedura stopniowania reakcji.
- Etapy asertywnego rozwiązania problemu Pameli Butler.
MODUŁ VI. WYWIERANIE WPŁYWU SPOŁECZNEGO
Po zakończeniu modułu będziesz wiedzieć jak odróżnić od siebie wywieranie wpływu na ludzi od manipulacji ludźmi.
- Wywieranie wpływu a manipulacja innymi.
- Teoria Roberta Cialdiniego.
- Sześć reguł wpływu społecznego:
- Wzajemności;
- Zobowiązania i konsekwencji;
- Społecznego dowodu słuszności;
- Lubienia i sympatii;
- Autorytetu;
- Niedostępności.
Liczba godzin szkolenia – 4h zegarowe.