• 44-121 Gliwice, ul. Andersa 6a

    Centrum Szkoleń i Doradztwa

  • nowator@nowator.edu.pl

    tel. (32) 331 48 08, 502 639 006

Tematy poruszane podczas szkolenia

  1. Cele kontroli zarządczej;
  2. Standardy kontroli zarządczej – wdrożenie i praktyczne stosowanie;
  3. Identyfikacja oraz analiza ryzyka; zasady zarządzania ryzykiem;
  4. Określenie obszarów objętych kontrolą zarządczą:
    • legalność jednostki – zgodność działań z wymaganymi przepisami, procedurami wewnętrznymi; przykładowa baza prawna,
    • gospodarka finansowa – właściwe planowanie, celowość i oszczędność wydatków publicznych, dyscyplina finansów publicznych, przestrzeganie przepisów rachunkowości i in.,
    • ochrona zasobów – przejrzysta ewidencja i efektywna kontrola stanów majątkowych, dbałość pracowników o mienie, zabezpieczenia organizacyjne i techniczne,
    • zamawianie towarów i usług zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych i wewnętrznymi procedurami,
    • realizacja funduszu wynagrodzeń zgodnie z wymogami prawa pracy i innymi przepisami oraz procedurami wewnętrznymi,
    • administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych;
  5. Rola głównego księgowego w systemie kontroli zarządczej – praktyczna realizacja zadań związanych z ustawową wstępną kontrolą finansową;
  6. Prawidłowe i przejrzyste zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentacji finansowej (przykładowa instrukcja);
  7. Powierzanie obowiązków i delegowanie uprawnień pracownikom jednostki;
  8. Przestrzeganie zasad kancelaryjnych i wymogów związanych z archiwizacją akt (przykładowa instrukcja kancelaryjna wraz z jednolitym rzeczowym wykazem akt oraz instrukcja archiwizacyjna);
  9. Skuteczność i efektywność działania jednostki:
    • ocena i analiza skuteczności działania w poszczególnych dziedzinach i na konkretnych stanowiskach,
    • działania prowadzące do poprawy istniejącego stanu;
  10. Efektywność i skuteczność przepływu informacji:
    • ocena stanu istniejącego oraz identyfikacja zagrożeń wynikających z wadliwego systemu,
    • możliwości i praktyczne działania prowadzące do usprawnienia przepływu informacji;
  11. Praktyczne zarządzanie ryzykiem w poszczególnych obszarach kontrolnych;
  12. Dokumentacja kontroli zarządczej.
  13. Pytania i problemy uczestników.