- Prowadzenie zagadnień oświatowych i administracyjnych zgodnie z obowiązującymi
przepisami; Prawidłowa dokumentacja; - System kancelaryjny w praktyce szkolnej.
Obszerny zakres spraw oświatowych, złożona i skomplikowana dokumentacja szkolna oraz liczne zmiany przepisów, a także obowiązek stosowania systemu bezdziennikowego w jednostkach administracji publicznej, w tym w szkołach i placówkach oświatowych, stwarza szereg problemów i wątpliwości.
Celem szkolenia jest przedstawienie istotnych zmian prawnych oraz kompleksowe omówienie i wyjaśnienie pod kątem merytorycznym wszystkich ważnych zagadnień a także podanie wymogów związanych z prowadzeniem różnych rodzajów dokumentacji szkolnej. Zajęcia prowadzone są pod kątem praktycznym z użyciem licznych wzorów i przykładów.
Ze względu na bardzo obszerną tematykę, niektóre zagadnienia omawiane są skrótowo w trakcie zajęć, natomiast ich pełny zakres zawarty został w materiałach szkoleniowych oraz na załączonej płycie CD. Dotyczy to m.in. przykładowych instrukcji: kancelaryjnej i archiwizacyjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt dostosowanego do realiów oświatowych (zmiany prawne w tym zakresie), a także wzorów rejestrów, upoważnień i innych materiałów.
Szczegółowa tematyka zajęć
I CZĘŚĆ – ZAGADNIENIA MERYTORYCZNE
- PROWADZENIE SPRAW DOTYCZĄCYCH DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNEJ ORAZ DOKUMENTACJA Z TYM ZWIĄZANA
- Zmiany przepisów oświatowych (krótkie omówienie).
- Dokumentacja przebiegu nauczania w świetle nowych przepisów – nowe rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r.
- Bieżąca weryfikacja adresów ZAMIESZKANIA.
- Rekrutacja, w tym przyjmowanie do szkół dzieci obcokrajowców.
- Udzielanie przez szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- wymogi prawne i merytoryczne,
- prawidłowe gromadzenie dokumentacji (indywidualne teczki),
- prowadzenie spraw związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z wymogami systemu kancelaryjnego,
- szczególna ochrona danych osobowych zawartych w dokumentacji i przetwarzanych przez jednostki oświatowe (w tym udostępnianie danych podmiotom zewnętrznym).
- Realizacja OBOWIĄZKÓW: rocznego przygotowania przedszkolnego, szkolnego i nauki; szczególne formy; kontrole spełniania w/w obowiązków przez szkoły (wymogi prawne i przydatne procedury).
- Oświadczenia i zaświadczenia; wymogi prawne dotyczące oświadczeń.
- Powiązanie dokumentacji przebiegu nauczania z nowym SIO.
- Duplikaty świadectw i legitymacji – przykładowe PROCEDURY.
- Zasady sporządzania odpisów i KOPII; odpisy wymagające potwierdzeń notarialnych (wymogi Kpa).
- Postępowanie w sytuacjach konfliktowych, kontrowersyjnych i kłopotliwych, w tym:
- odmowa podania przez rodziców istotnych danych, np. adresu, \
- sprawdzanie tożsamości osób przychodzących do szkoły z zewnątrz,
- żądania udostępniania informacji o jednostce, w tym danych osobowych osobom postronnym,
- wynoszenie dokumentacji szkolnej poza teren jednostki.
- PROBLEMY ZWIĄZANE Z REORGANIZACJĄ SZKÓŁ I PLACÓWEK
- Prowadzenie spraw oraz dokumentacji w szkołach:
- wygaszanych,
- przekształcanych,
- nowo tworzonych, w tym:
- księgi ewidencji, księgi uczniów,
- arkusze ocen,
- świadectwa szkolne,
- legitymacje.
- Stosowanie pieczęci (w tym urzędowych).
- Wydawanie duplikatów i zaświadczeń.
- Sprawy związane ze stosunkiem pracy (w tym dokumentacja pracownicza).
- Przygotowanie dokumentacji likwidowanych szkół do przekazania, zgodnie z wymogami Prawa oświatowego:
- arkusze ocen – kuratoria oświaty,
- pozostała dokumentacja – w uzgodnieniu z organami prowadzącymi.
- Prowadzenie spraw oraz dokumentacji w szkołach:
- ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z POSTĘPOWANIEM ADMINISTRACYJNYM
- Prowadzenie spraw związanych z decyzjami administracyjnymi; przykłady i wzory.
- Sprawy wymagające zakładania METRYK SPRAW – przykłady.
- Zasady doręczeń pism, terminy i inne ważne zagadnienia Kpa.
- OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH
- Przypadki wymagające uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- Zasady udostępniania danych innym podmiotom i osobom.
- Dokumentacja ochrony danych osobowych – podstawa prawna i zasady tworzenia.
- Rejestracja zbiorów w GIODO.
II CZĘŚĆ – PROCEDURY KANCELARYJNE
- BEZDZIENNIKOWY SYSTEM KANCELARYJNY
- Wymogi systemu bezdziennikowego (skrót).
- Postępowanie z otrzymywaną i wysyłaną korespondencją.
- Przykładowa klasyfikacja prowadzonej dokumentacji edukacyjnej, kadrowej i inn.
- Zagadnienia wymagające prowadzenia spisów spraw, znakowania pism i stosowania innych procedur związanych z dokumentacją TWORZĄCĄ AKTA SPRAW.
- Dokumentacja NIETWORZĄCA AKT SPRAW:
- odmienne zasady prowadzenia:
- dokumentacji pracowniczej (w tym teczek akt osobowych),
- dokumentacji przebiegu nauczania (z wyłączeniem indywidualnych teczek pomocy psychologiczno
- pedagogicznej, spraw związanych z wydawaniem duplikatów, decyzji administracyjnych, kontaktów z rodzicami).
- odmienne zasady prowadzenia:
- Udzielanie upoważnień – dwa rodzaje rejestrów oraz ich zakresy.
- OCHRONA PROWADZONEJ DOKUMENTACJI
- Archiwizowanie dokumentacji zgodnie z aktualnymi przepisami:
- procedury archiwizacyjne (w tym przykładowa instrukcja),
- brakowanie dokumentacji kategorii B i Bc,
- minimalne wymagania w tym zakresie wynikające z problemów lokalowych i personalnych.
- Zabezpieczenie i ochrona dokumentacji bieżącej – wymogi techniczne i organizacyjne.
- ODTWARZANIE ZNISZCZONEJ BĄDŹ ZAGUBIONEJ DOKUMENTACJI.
- PYTANIA I PROBLEMY UCZESTNIKÓW – przesyłane drogą mailową przed szkoleniem, zadawane w trakcie zajęć i po ich zakończeniu.
- Archiwizowanie dokumentacji zgodnie z aktualnymi przepisami: